← Tillbaka
Gryta med kebab och dijonsenap
En enkel och snabb kebabgryta. Grytan smaksätts med dijonsenap och timjan. Grädde tillför krämigheten, syra och sötma från körsbärstomater och cornichons, låt smakerna koka ihop några minuter och servera med nykokt fluffigt ris.
Ingredienser
-
4 port ris
-
2 schalottenlökar
-
1 vitlöksklyfta
-
250 g körsbärstomater
-
1 msk olja
-
1 förp klassisk kebab (à 275 g)
-
3 msk tomatpuré
-
3 dl vispgrädde
-
1 msk dijonsenap
-
1 tsk torkad timjan
-
1 dl cornichons
-
salt
-
peppar
-
gräddfil
-
sallad
-
ev färsk timjan
Instruktioner
- Koka riset enligt anvisningen på förpackningen.
- Skala och finhacka schalottenlök och vitlök, halvera tomaterna. Stek lök och vitlök ett par minuter i oljan, i en gryta utan att de tar färg. Tillsätt kebaben och stek tills den fått lite färg. Rör ner tomatpuré och stek ytterligare några minuter.
- Tillsätt tomater, grädde, dijonsenap och timjan i grytan. Rör om och låt koka ihop. Hacka cornichonerna och tillsätt i grytan. Smaka av med salt och peppar.
- Till servering: Servera grytan med ris och gräddfil och sallad. Dekorera ev med färsk timjan.